Min första rulle film

Jag var en av de lyckliga som inte råkade förstöra min första rulle film. Nja egentligen kanske det inte var min första rulle, jag hade en herrans massa analoga kompaktkameror när jag växte upp men man kan väll säga att det var min första egenköpta rulle. Jag hade redan skaffat mig en digital systemkamera och lärt mig lite om hur bländare och slutartiderna påverkar bilden men det saknades känsla i bilderna. Så nu skulle det allt bli analogt! Och analogt blev det, en fusk svartvit film hamnade i min mors dyraste ägodel, hennes kolsvarta Nikon FM som har följt med mig mycket under utbildningen här i Mullsjö även om det tog mig ett tag innan jag insåg hur perfekt denna skönhet faktiskt var.

De flesta bilder jag har i min portfolio idag kommer ifrån hennes Nikon, jag antar väll att jag hittade känsla i bilderna helt enkelt, min småbilds Holga har också fått bidra med några bilder tillsammans en gammal mellanformatare köpt på en loppis med två bländarinställningar, det vackra ligger tydligen inte alltid i hur många knappar man har på kameran.

Det jag försöker säga är väll att film för mig har varit en ren uppenbarelse och jag hoppas verkligen att fler ger det chansen! Det är självklart inte för alla, som allt annat så måste man hitta ett sätt som passar dig.

En bild från min första rulle för att hedra min kära mor som har litat på mig så mycket att jag får använda hennes kamera.


Nu tycker jag att ni borde lyssna på denna låt som jag praktiskt taget växt upp med så många gånger som jag hört den!
Bo Kaspers Orkester – Det Går En Man Omkring I Mina Skor

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0